Dagen da Vålerenga svikta…

Så var den da her denne dagen. Dagen da respekten for Vålerenga Fotball fullstendig forsvant. Ikke kjærligheten, respekten. Vålerenga Fotball har i dag lansert planene om “RimiBowl”


“RimiBowl”
er kort fortalt at matvaregiganten skal feire sin butikk nummer 300, og dette skal foregå før og under Vålerengas kamp mot Stabæk 24. juni. Som Vålerengasponsor flesker Rimi til med subsidierte billetter, slik at du kan få komme inn på Rimikonserten for en billig penge. De store trekkplasterne er Eurovisionvinner Loreen, og en pen og sjarmerende deltager fra TV Norges “Fire Stjerners Middag”, som har blitt artist og laget sommerhit. Som en hyggelig bieffekt får du oppleve slaget om østlandet, nemlig at de to storklubbene Vålerenga og Stabæk braker sammen.

Det stopper jo ikke med at vi skal ha pauseshow heller. “Superstjerna” Alexandra Joner omtales som «skandinavias Rihanna» og «den hotteste artisten i Skandinavia». At hun er «hot» skal jeg ikke motsi, faktisk er dama dritfin. Men det er nok en annen betydning Rimisjefen har i tankene. At hun er noe som helst i nærheten av Rihanna blir å ljuge så man tror det selv, mens alle andre gjennomskuer det momentant. Det andre trekkplasteret er hun som vant Eurovision. Fin og flott dame det også, men sangen har jeg ikke engang hørt.

Har all mulig forståelse for at Vålerenga er desperate etter å øke sine tilskuertall. Tilskuertall i fotball følger som kjent lagets sportslige prestasjoner. Når de sportslige prestasjonene er fullstendig fraværende, blir også de store mengdene av tilskuere også det. Ganske selvforklarende. Norsk fotballpublikum går nok ikke på kamp for de sportslige prestasjonene. Hvem gidder vel å betale 180 kroner for å se to ganske gjennomført dårlige fotballag spille kamp, når man kan se internasjonal toppfotball i en hel måned for samme sum – hjemme i stua? Norsk fotballpublikum kommer av helt andre grunner. Da blir det som å pisse i motvind å aktivt tiltrekke seg publikum som faktisk gir faen i fotballkampen.

Personlig har jeg bestemt meg for å droppe denne kampen. Det blir den andre hjemmekampen i år. Nå klarer nok Vålerenga seg fint uten meg, så det har nok ingen innvirking sånn sett. Denne kampen kan det jo også tenkes at de vinner også. Stabæk er jo som de fleste har fått med seg usannsynlig dårlige i fotball, faktisk enda dårligere enn Vålerenga. Likevel blir det pub eller stue for meg denne dagen.

Jeg akter nemlig ikke å bli en brikke i den stadig økende kommersialiseringen av Vålerenga. Jeg går ikke på Vålerengakamp for at klubben min skal tjene penger på meg. Jeg går dit fordi jeg vil se på min klubb spille. Samtidig som jeg føler at jeg er en del av helheten. Nå er signalet fra klubben helt tydelig: Du er her for at vi skal bruke deg til å tjene mer penger.

Begynner etterhvert å savne den tiden da Vålerengas «produkt» var uløselig knyttet til supporterne klubben hadde. Når Vålerenga og Klanen var som hånd og hanske, og hvor de to fenomenene sammen skapte en unik ramme rundt klubben. Det er mange supportere som er der fortsatt, og som er like engasjerte som før. Desverre virker det som at klubben har kommet så langt i prosessen med å «bli en vanlig bedrift», at det ikke teller mer. Det er liksom ikke så viktig…

Det synes jeg er så trist at jeg ikke orker å være der når det skjer.

1 Response to “Dagen da Vålerenga svikta…”


  1. 1 Morten Besshø 16. juni 2012, kl. 09:58

    Et fantastisk innlegg – jeg kommer antageligvis til å skrive litt om det samme på min egen blogg …

    Jeg kjører for tiden et foredrag som jeg kaller «Livet er morsommere for oss som liker fotball» hvor jeg trekker inn likheten mellom næringslivet og fotball med fokus på rekruttering og ansettelser som er mitt fag, og dette som nå kommer opp er et godt eksempel på en «kulturkollisjon» av dimensjoner – som man treffer ofte på i min arbeidsdag.

    Jeg syns det er trist at klubben jeg følger og har fulgt siden 1978 blir utsatt for regelmessig voldtekt og støtter selvfølgelig en boikott av dette arrangementet – også med vissheten om at jeg av enkelte kan bli oppfattet som «sviker» og «medgangssupporter» …

    Du skriver en KONGETEKST og jeg savner å kunne gå på en fotballkamp og være fotballsupporter med stolte farger som synger fra hjertet.

    Mvh
    Morten Besshø, OSLO


Comments are currently closed.



Velkommen til Dikerns Dump.

Er du på utkikk etter en rosablogg, så er du på feil sted. Dette er mer en morroboks, også med noen seriøse ting. Iblant kommer det også noen innlegg.

Lurer du på hva jeg kan gjøre for deg for at du skal få noe fett på nettet? Da kan du snart trykke her

Twitter-oppdateringer

Twitter: @dikern

!function(d,s,id){var js,fjs=d.getElementsByTagName(s)[0];if(!d.getElementById(id)){js=d.createElement(s);js.id=id;js.src="//platform.twitter.com/widgets.js";fjs.parentNode.insertBefore(js,fjs);}}(document,"script","twitter-wjs");

